Direktlänk till inlägg 26 mars 2017

Oroliga tonåringar

Av Karin Carlsson - 26 mars 2017 20:02

Där jag bor finns det många oroliga ungdomar/tonåringar. Var ett möte på min dotters skola om ANT, polis, fältare och soc var där och informerade om hur det ser ut där vi bor. Det var bara för den årskursen där min dotter går, men det var väldigt få föräldrar. Ett 20 tal och vi pratar om ca175 elever. Dåligt, ja, det kan man verkligen påstå. Oftast när det är möten som gäller våra ungdomar så kommer merparten av de föräldrar som har koll på vad deras ungdomar gör. Dom som struntar i att gå är oftast dom som skulle behöva.
Jag vet inte, men de föräldrar som struntar i sina ungdomar/barn, vad dom gör på kvällar och helger, vilka anser dom ska ta hand om barnen/ungdomarna som de har satt till världen? Skola? Nej, dags att vaka upp och ta och bry sig om vad våra telningar gör. Det är inte skolans uppgift att uppfostra barnen vi har satt till världen. Visst, skolan gör det till en viss del, men det största ansvaret är ändå föräldrarnas. Det kan inte vara så svårt att bry sig om det finaste man har. Visa uppskattning, uppmuntran, visa intresse för deras dag och  intressen och fråga hur det har varit i skolan mm.

Många platser i samhället har det jobbigt med våld, bråk, misshandel, vapen, droger och annat skit. Det är dags för alla vuxna att vakna upp och se till att ta sitt ansvar!!

Hur många gånger i veckan/dagen hör man inte att någon har blivit bragd om livet och deras liv har i många fall knappt börjat, dom är fortfarande bara barn, mer eller mindre. Polisen är underbetald och har hur många fall och händelser att nysta i, men vi kan hjälpa dom. Genom att visa intresse för ungdomarna i vårat samhälle.
Kommunerna kan inte stänga varje fritidsgård/klubb eller platser ungdomarna gillar att samlas på. På dessa samlingsställen ska det finnas vuxna som ser dessa ungdomar, bryr sig och kan ge tips, råd och vägleda en lite smula. Sen måste föräldrarna hoppa på tåget och göra sitt stora jobb.

I många fall när ungdomar gör dumma saker vill de synas, att vi vuxna ska se dom. Det är ett rop på uppmärksamhet, få trygghet mm.

Jag hoppas dessa föräldrar till dessa ungdomar får ett wakeuppcall och tar tag i saken nu.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin Carlsson - 22 mars 2017 13:45

Nu hoppas jag verkligen att det är vår på väg. Varför? Jo, då blir allt ljusare, slipper tjocka jackor och massa annat som ska på under vintern, batterierna laddas av solsken, man kan vara ute mer och det känns inte lika jobbigt att gå upp på morgone...

Av Karin Carlsson - 17 mars 2017 23:07

Nu börjar man märka att våren börjar komma på riktigt. Solen börjar skina och snart kan man hänga undan vinterjackan för den här säsongen. Alla årstider har sin tjusning. Men jag gillar våren och sommaren bäst. Det blir ljusare, så att det är lättare...

Av Karin Carlsson - 13 mars 2017 22:00

När man tycker något är fel, så ska man säga till. Man kan inte bara stå och titta på. Eller, visst det kan man ju, men det är inte bra. Om man sedan talar om vad man tycker, så kan det ju uppfattas fel. Det är en svår balans att inte trampa på någon...

Av Karin Carlsson - 12 mars 2017 16:15

Jag undrar var samhället är på väg. Man mördar människor än hit och än dit. Förra veckan, en kvinna knivmördas i sin lägenhet i Hallonbergen framför ögonen på sin man, 2 ynglingar ca 20 år skjuts ihjäl i Kista, en massa mord i Malmö mm. Vart är vi på...

Av Karin Carlsson - 11 mars 2017 20:45

Idag fick jag ett tips om ett program jag skulle se. Eller rättare sagt att jag skulle titta på delar, nr 8 och 9 av Uppdrag granskning. Det var Janne Josefsson som 1999 gjort ett program som hette "Fittja paradiso". Nu hade han 17 år senare åkt till...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards